Klara har en fråga om Novelltitlar

Jag håller på att skriva en novell och är i stora drag färdig. Sitter nu och klurar på titeln och alla bra som kommer till mig är ganska långa, runt fyra ord ungefär. Vad är din åsikt om långa titlar? Tveklöst nej nej nej eller kan det i vissa fall fungera och till och med lyfta?

Här är några av mina förslag:

Allt behöver inte sägas
Allt som ingen av oss minns
Allt ska inte sparas
Det vi inte måste minnas

Nej, har helt fastnat i titel-träsket. Några bra tips på att komma på en bra titel?


Skrivakuten svarar

Jag börjar med att ge exempel på vad några av mina egna noveller heter

Pojken och garageporten
Gorillan
3.33 Fällan
Presidenten
Rättegången
Den osynliga
Sammanträffanden
Det största av alla brott
Förstår du mig

Därefter går jag över till några exempel från den afrikanska litteraturen (novellsamlingen En stereo i Soweto)

Strumpebandssnoken
Surfande på brottsvågen
En solig dag i Lavender Hill
De väntar på sin tur
Katie Fortuins uppvaknande

Och avslutningsvis spanar vi in hur Stephen King typiskt titulerar sina noveller (novellsamlingen Dödsbädden)

Jerusalems lott
Främmande hyresgäster
Slagfältet
Ibland kommer de tillbaka
Gräsklipparmannen
Sista pinnen på stegen

Som du märker är det svårt att hitta ett entydigt mönster i novelltitlarna. Exemplen innehåller mellan ett till sex ord, med en ganska stor spridning däremellan.

Här är min uppfattning om hur en novelltitel ska vara beskaffad:

  • Den ska relatera till novellens innehåll – men det behöver inte vara en direkt koppling, utan en associativ går också bra. Stor frihet alltså.
  • Den bör vara lockande, innehålla ett löfte. ”Gräsklipparmannen”, visst undrar man vad den novellen går ut på? ”En solig dag i Lavender Hill” – den titeln gör mig riktigt nyfiken! Titeln antyder att novellen är av typen snapshot (läs mer om noveller och novelldefinitioner på min sida Vad är en novell).

Den av dina novelltitlar jag gillar absolut mest är ”Det vi inte måste minnas.” Den vill jag läsa. Vad är det vi inte måste minnas? Du fångar mitt intresse.

Du undrar också om det finns nåt bra knep för att komma på bra novelltitlar.
Jag skulle tro att det bästa är att ”känna in” sin novell, och sen låta förslagen komma och gå tills man tror att novellen är nöjd med sitt namn. Om man kör fast tycker jag att man ska strunta i sin novell ett par dagar, och sen göra ett nytt försök.
Lite distans brukar göra susen :-)

Tagged with:
 

6 kommentarer till Kan man ha långa novelltitlar?

  1. Klara skriver:

    Tack! Håller med om att ”Det vi inte måste minnas” är starkast. Ska jobba vidare runt den!

  2. Hanna skriver:

    Jag skrev en novell en gång, som hade en titel på elva ord och två kommatecken.

    Titeln var längre än vanligt, och i sig ganska ovanlig, vilket fångade mångas intresse och jag fick flera kommentarer från folk som fastnat extra mycket för titeln.

    Så länge inte titeln är jobbig att läsa, kan den vara ganska lång.

  3. elin skriver:

    Om man tänker på Stieg Larssons trilogi: Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes och jämför med publiciteten märker man att de långa titlarna knappast förstörde själva böckerna, utan tvärtom gjorde dem mer intressanta. Eftersom man vill särskilja sig från mängden av författare och skriventusiaster kan en lång titel vara ett bra sätt att uppmärksamma sig på, just när de flesta böcker och noveller håller sig till titlar i form av enstaviga ord.

  4. Emily skriver:

    Jag har gjort en novell om en tjej som har det dåligt hemma och på skolan och är mobbad och hon funderar på att ta självmord, och jag kan inte komma på vad titeln ska vara.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Frågespalten
När funkar det att skriva i första person? Citattecken eller talstreck? Hur kommer man igång? Kolla in Frågespalten!
Skicka in frågor
Har du också frågor om skrivande? Skicka dem till Skrivakuten!
Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.